Aziatischehorecabanen.nl maakt gebruik van cookies. Hier vindt u meer informatie.

Zelfstandig werkend gastheer / -vrouw

 

Functieomschrijving

In deze omschrijving wordt aangegeven wat het beroep Zelfstandig werkend gastheer / -vrouw inhoudt en wat je als professional moet kennen en kunnen aan het einde van de MBO opleiding (Bediening - MBO 3). We willen ons hierbij met name richten op de beroepsspecifieke onderdelen (kerntaken en werkprocessen) e.e.a. gebasseerd op het kwalificatie dossier. 
 

Zelfstandig werkend gastheer/-vrouw (MBO 3)

Als medewerker in de bediening werk je na je opleiding voornamelijk in horecabedrijven, zoals hotels, (weg)restaurants, eetcafés, cateringbedrijven en vergader-/congrescentra. In deze bedrijven staat de dienstverlening centraal. Hiermee wordt bedoeld dat werkzaamheden, producten en diensten primair afgestemd worden op de wensen en verwachtingen van de gast, voor zover deze binnen de formule van het bedrijf past. Daarnaast wordt de bedrijfsvoering van gastvrijheidsbedrijven gekenmerkt door het voorkomen van een veelheid van onvoorspelbaarheden en een grote variatie aan opdrachten en specifieke wensen en behoeften van gasten. De medewerker in de bediening werkt in een context met internationale gasten.
 

Werkzaamheden Zelfstandig werkend gastheer/-vrouw (MBO 3)

  • Werkt in de bediening 
  • Voert voorbereidende werkzaamheden uit 
  • Neemt reserveringen aan 
  • Ontvangt gasten 
  • Adviseert gasten en neemt de bestelling op
  • Maakt dranken serveergereed 
  • Serveert de bestelling en ruimt af 
  • Creëert en onderhoudt de sfeer 
  • Rekent de bestelling(en) af en neemt afscheid 
  • Voert afrondende werkzaamheden uit 
  • Werkt met de kassa 
  • Bewaakt de voorraad 
  • Controleert de voorraad 
  • Ontvangt en controleert de bestelling 
  • Pakt de bestelling uit en slaat deze op 
  • Bestelt en beheert de voorraad 
  • Bestelt de voorraad 
  • Reclameert foute levering bij de leverancier
  • Beheert de opslag van de voorraad 
  • Doet voorstellen voor de samenstelling van de menu- en drankenkaart 
  • Verzamelt informatie 
  • Doet voorstellen voor de menukaart 
  • Geeft leiding en voert beheerstaken uit 
  • Bewaakt het sociaal-hygiënisch beleid 
  • Instrueert en begeleidt lerende medewerkers 
  • Voert informele en ondersteunt bij formele gesprekken met lerende medewerkers
     

Functieprofiel

De medewerker in de bediening verkoopt gastvrijheid in de gastvrijheidssector. Hij is gericht op het verlenen van service en dienstbetoon passend binnen de formule van het bedrijf. Het omgaan met gasten en het aansluiten bij de wensen, behoeften en beleving van de gast staat hierbij centraal. Er moet rekening gehouden worden met een grote variatie van bestelmogelijkheden, maar ook met de onvoorspelbaarheid van behoeften en wensen van de gast. Het kenmerkende van het beroep is de mate van dienstverlening. De medewerker bediening heeft echter ook een commerciële instelling en is zich bewust van de relatie tussen kosten en baten. Hij creëert en bewaakt de sfeer vanuit het gastvrijheidsconcept en sociaal-hygiënisch beleid en op basis hiervan benadert hij de gast. De medewerker in de bediening heeft aantoonbare bereidheid om zich extra in te zetten en extra krachtinspanning te tonen bij werkdruk als gevolg van pieken in het werkaanbod.
 

De beginnend beroepsbeoefenaar:

  • heeft kennis van de werkwijze rondom bedrijfshulpverlening 
  • heeft kennis van diverse horecabedrijfstypes, bedrijfsformules en doelgroepen 
  • heeft kennis van eigenschappen en toepassingen van schoonmaakmiddelen en –materialen 
  • heeft kennis van het sociaal hygiënisch beleid en bijbehorende procedures 
  • kan de werking en effecten van verslavingen beschrijven  
  • kan debarasseertechnieken toepassen 
  • kan draag- en serveermethoden toepassen 
  • kan gesprekstechnieken in adviesgesprekken toepassen 
  • kan het gastvrijheidsconcept toepassen 
  • kan inlevingsvermogen toepassen 
  • kan kassasystemen, betaalautomaten en de daarbij behorende ICT hulpmiddelen bedienen 
  • kan opdektechnieken toepassen
  • kan poleertechnieken toepassen 
  • kan regels voor etiquette toepassen 
  • kan relevante wettelijke richtlijnen en bedrijfsvoorschriften voor het werken in de bediening en met voedingsmiddelen toepassen 
  • kan sociale vaardigheden toepassen 
  • kan strategieën om normafwijkend gedrag te voorkomen toepassen 
  • kan verkooptechnieken in adviesgesprekken toepassen 
  • kan zijn kennis over dieetleer en menuopbouw in zijn adviezen aan gasten toepassen 
  • kan zijn kennis over eigenschappen, kwaliteitscriteria, samenstelling en bewaring van dranken, wijnen en voedingsproducten toepassen 
  • kan zijn kennis over werking van betaalmiddelen en betaalwijzen toepassen
     

Voor Zelfstandig werkend gastheer/-vrouw geldt aanvullend:

  • heeft kennis van de werkwijze rondom bedrijfshulpverlening 
  • heeft kennis van diverse horecabedrijfstypes, bedrijfsformules en doelgroepen 
  • heeft kennis van eigenschappen en toepassingen van schoonmaakmiddelen en –materialen 
  • heeft kennis van het sociaal hygiënisch beleid en bijbehorende procedures 
  • kan gasten begroeten en naar een collega verwijzen in een 2e moderne vreemde taal 
  • kan huisregels en het handhavingsbeleid van het bedrijf toepassen 
  • kan in contact met gasten eenvoudige gesprekken voeren in het Engels 
  • kan korte, vooraf geoefende informatie over het menu-aanbod in het Engels aan gasten presenteren
  • kan passende drank-spijscombinaties samenstellen 
  • kan verschillende tafelsettings toepassen 
  • kan zijn kennis over dieetleer en menuopbouw in zijn adviezen aan gasten toepassen 
  • kan zijn kennis over eigenschappen, kwaliteitscriteria, samenstelling en bewaring van dranken, wijnen en voedingsproducten toepassen 
  • kan zijn kennis over werking van betaalmiddelen en betaalwijzen toepassen
     

 



Bron: Kwalificatiedossier MBO Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven, crebo 23081 (01-08-2015)
Bron: YouTube ROC Da Vinci College

Error loading MacroEngine script (file: /Widgets/FunctieVacatures.cshtml)